Jeszcze
zanim okrzyknięto go papieżem pop-artu — przed puszką zupy
Campbell,
dyptykiem Marlyn i założeniem słynnego The Factory — Andy Warhol
był rysownikiem, projektantem reklam i witryn sklepowych. Ilustrował
m.in. dla Vogue'a,
Harper
Bazaar,
The
New Yorker oraz Glamour. Kochał koty oraz... damskie buty.
Jeszcze
za czasów liceum, Andy Warhol zdobywał nagrody za swoje rysunki. Po
ukończeniu studiów w Carnegie
Institute for Technology (obecnie Carnegie Mellon University) w 1949
roku, mając zaledwie 21 lat, przyjechał do Nowego Jorku, by tam
rozpocząć pracę jako grafik reklamowy. W październiku tego samego
roku udało mu się dostać atrakcyjną posadę w magazynie Glamour
i
już w 1950, stał się jednym z najbardziej wziętych ilustratorów. To właśnie wtedy, w wyniku błędu redakcyjnego, z jego nazwiska zniknęło ostatnie "a", zmieniając słowackie Warhola na Warhol.
U szczytu kariery artysty komercyjnego, Andy Warhol zarabiał około stu tysięcy dolarów rocznie, co w latach 50. XX wieku było astronomiczną sumą. Wkrótce zaczął pracować dla przemysłu telewizyjnego. Dobywał wiele nagród z dziedziny grafiki reklamowej m.in. Art Directors` Club za program The Nation's Nightmare about narcotics and crime.
Andy Warhol, The Nation's Nightmare about narcotics and crime, 1952
Andy Warhol, Love is a Pink Cake, 1952
Andy Warhol kochał koty i damskie buty
W 1955 roku Andy Warhol wydał portfolio zawierające same tylko ilustracje butów — À
la recherche du shoe perdu (W
poszukiwaniu straconego buta)
nawiązujące tytułem do noweli francuskiego pisarza Marcela Prousta
À
la recherche du temps perdu (W poszukiwaniu straconego czasu). W
tym samym roku podjął lukratywną współpracę z producentem
obuwia I.
Miller & Sons, jako wyłączy ilustrator w kampanii
marketingowej, mającej zmienić wizerunek firmy. Co tydzień, Andy
Warhol przygotowywał nowy rysunek reklamowy, który pojawiał się w
niedzielnym wydaniu New
York Time.
Współpraca trwała aż do 1957 roku, do sprzedaży firmy Genesco
Inc.
Podpisy pod butami były zapisywane przez matkę Andy'ego Warhola — Julię lub asystentów symulujących jej charakter pisma. |
Warhol kochał koty i dzielił to zamiłowanie z matką. W 1954 roku ukazała się ilustrowana książka 25 Cats Name Sam and One Blue Pussy, wydrukowana w zaledwie 190 egzemplarzach, które artysta rozdał klientom i przyjaciołom. Trzy lata później ukazała się podobna publikacja Holy Cats by Andy Warhol’s Mother. Obie książki, podobnie jak obuwnicze portfolio oraz wiele innych podobnych publikacji, powstały we współpracy Andy'ego i jego matki, która podobno najbardziej lubiła rysować właśnie koty i anioły.
25 Cats Name Sam and One Blue Pussy, Andy Warhol |
Holy Cats by Andy Warhol’s Mother, Andy Warhol |
Styl
ilustracyjny Andy'ego Warhola określano jako „kapryśny” i
„lekki”, a przedmioty ilustracji rzadko odpowiadały rzeczywistym
proporcjom i formom. Różnił się znacząco od stylu akademickiego,
przez co wykładowcy z Carnegie Institute for Technology, którzy go
nie aprobowali, zadawali artyście prace dodatkowe.
Dla uzyskania pożądanych efektów, Warhol stosował technikę zwaną blotted
line. Można ją określić jako prymitywną formą druku i polega ona na naniesieniu wzoru
tuszem, na niechłonną kartkę papieru, a następnie odciśniecie go
na kartce chłonnej. W ten sposób uzyskuje się efekt
rozmazanej linii. Artysta lubił niedoskonałości, które były wynikiem stosowanych przez niego technik. Wzór wypełniano później kolorowym tuszem lub
akwarelą i płatkami złota. Poniżej możesz zobaczyć tę technikę
w praktyce.
Blotted
Line Lesson, The
Andy Warhol Museum
Mało
kto o tym wie, ale Andy Warhol miał także swój epizod z ilustracją
dziecięcą
Pomiędzy
1957 a 1959 rokiem współpracował z The Doubleday
Book Club, dla których stworzył ilustracje do bajki The
Little Red Hen (Mały czerwony kurczak), która stanowiła część serii
Best
in Children’s Book. W
1961 roku na zlecenie Teddy'ego
i Arthura Edelmanów z Fleming-Joffe Ltd.
przygotował
także dziecięcą kolorowankę
—
A
Coloring Book: Drawings by Andy Warhol
—
która
miała być prezentem dla dzieci Eldmanów. Drukiem ukazała się
jednak dopiero w 1990 roku, a w 2011 Wydawnictwo Thames & Hudson
z Londynu, wypuściło jej wznowienie.
Na wiosnę 1959 roku, do drzwi Andy'ego Warhola zapukała znana amerykańska dekorator wnętrz oraz kurator artystyczny Suzie Frankfurt, która zobaczyła prace młodego artysty na okazjonalnej wystawie w Manhattan’s Serendipity. Zaproponowała mu współpracę przy tworzeniu komediowej książki kucharskiej, która później ukazała się pod tytułem Wild Raspberries. W ten sposób rozpoczęła się także ich wieloletnia przyjaźń.
Poprzez Wild Raspberries Warhol i Frankfurt wyśmiewali modne w ówczesnych latach masowo produkowane francuskie książki kucharskie. Cały projekt był niezwykle pracochłonny. Każdy egzemplarz został przygotowany ręcznie, dlatego powstały zaledwie 34 egzemplarze. Suzie Frankfurt wymyśliła przepisy, Andy Warhol przy pomocy kilku wynajętych chłopców wykonał ilustracje, a jego matka stworzyła kaligrafię. Oprawę również wykonano ręcznie.
Końcowy efekt był zachwycający, ale nowojorscy wydawcy nie zalali pary artystów falą zamówień, dlatego książki ostatecznie zostały wysłane do wydawnictwa Doubleday i Rizzoli oraz rozdane przyjaciołom. Dopiero po czterdziestu latach, w 1997 roku, syn Suzie Frankfurt Jamie, znalazł Wild Raspberrie w jej dokumentach i postanowił wydać.
Na początku tworzył dla nieznanych artystów muzyki karaibskiej, meksykańskiej, jazzowej i awangardowej, a także na potrzeby kryminalnych słuchowisk radiowych i audycji młodzieżowych. W latach 50. XX wieku, zaczął współpracować ze znanymi jazzmenami. Jego styl graficzny ewoluował przez następne lata, by dekadę później nabrać specyficznego charakteru. Warhol tworzył okładki dla najbardziej znanych wykonawców muzycznych II połowy XX wieku, które znane są do dziś, jak choćby Velvet Underground, Rolling Stones. Zrozumiał, że okładka płyty, tak jak okładka książki, stanowi dopełnienie treści oraz silny bodziec do zainicjowania kontaktu z odbiorcą.
Gdy w połowie lat 70. w muzyce popularny stał się punk za sprawą zespołu Sex Pistols a kanony estetyczne skręciły w stronę swoistego brudu i szpetoty, Andy Warhol na krótko stracił na popularności, by za chwilę powrócić w przepełnionych neonowymi kolorami latach 80. Wtedy to pojawił się szeroko znany "klasyczny" Andy — uznany artysta — z okładkami dla takich gwiazd jak John Lenon, Aretha Frankin, czy Diana Ross.
W czerwcu 2016 roku projekty okładek płyt Andy'ego Warhola można było obejrzeć w na wystawie czasowej w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie. Kurator wystawy Piotra Metza przytoczył bardzo ciekawą uwagę na temat tej dziedziny działalności artysty:
Gdyby popatrzeć w kalendarium - pierwsze komercyjne prace Warhola to okładki płytowe, które tworzył praktycznie do końca życia. A po jego śmierci nadal ukazują się okładki z jego grafikami. Jedna z nich specjalnie zaprojektowana przez Warhola dla MTV, ujrzała światło dzienne kiedy artysta już nie żył.
Bibliografia:
Na wiosnę 1959 roku, do drzwi Andy'ego Warhola zapukała znana amerykańska dekorator wnętrz oraz kurator artystyczny Suzie Frankfurt, która zobaczyła prace młodego artysty na okazjonalnej wystawie w Manhattan’s Serendipity. Zaproponowała mu współpracę przy tworzeniu komediowej książki kucharskiej, która później ukazała się pod tytułem Wild Raspberries. W ten sposób rozpoczęła się także ich wieloletnia przyjaźń.
Poprzez Wild Raspberries Warhol i Frankfurt wyśmiewali modne w ówczesnych latach masowo produkowane francuskie książki kucharskie. Cały projekt był niezwykle pracochłonny. Każdy egzemplarz został przygotowany ręcznie, dlatego powstały zaledwie 34 egzemplarze. Suzie Frankfurt wymyśliła przepisy, Andy Warhol przy pomocy kilku wynajętych chłopców wykonał ilustracje, a jego matka stworzyła kaligrafię. Oprawę również wykonano ręcznie.
Końcowy efekt był zachwycający, ale nowojorscy wydawcy nie zalali pary artystów falą zamówień, dlatego książki ostatecznie zostały wysłane do wydawnictwa Doubleday i Rizzoli oraz rozdane przyjaciołom. Dopiero po czterdziestu latach, w 1997 roku, syn Suzie Frankfurt Jamie, znalazł Wild Raspberrie w jej dokumentach i postanowił wydać.
Wild Raspberrie by Andy Warhol and Suzie Frankfurt, 1959 |
Wild Raspberrie by Andy Warhol and Suzie Frankfurt, 1959 |
Wild Raspberrie by Andy Warhol and Suzie Frankfurt, 1959 |
Andy
Warhol projektował także okładki płyt muzycznych. Przez całe
życie opracował ich około pięćdziesięciu, ale dokładna liczba
nie jest znana
Na początku tworzył dla nieznanych artystów muzyki karaibskiej, meksykańskiej, jazzowej i awangardowej, a także na potrzeby kryminalnych słuchowisk radiowych i audycji młodzieżowych. W latach 50. XX wieku, zaczął współpracować ze znanymi jazzmenami. Jego styl graficzny ewoluował przez następne lata, by dekadę później nabrać specyficznego charakteru. Warhol tworzył okładki dla najbardziej znanych wykonawców muzycznych II połowy XX wieku, które znane są do dziś, jak choćby Velvet Underground, Rolling Stones. Zrozumiał, że okładka płyty, tak jak okładka książki, stanowi dopełnienie treści oraz silny bodziec do zainicjowania kontaktu z odbiorcą.
Gdy w połowie lat 70. w muzyce popularny stał się punk za sprawą zespołu Sex Pistols a kanony estetyczne skręciły w stronę swoistego brudu i szpetoty, Andy Warhol na krótko stracił na popularności, by za chwilę powrócić w przepełnionych neonowymi kolorami latach 80. Wtedy to pojawił się szeroko znany "klasyczny" Andy — uznany artysta — z okładkami dla takich gwiazd jak John Lenon, Aretha Frankin, czy Diana Ross.
Carlos Chavez, Columbia, 1949 (prawdopodobnie pierwsza okładka zaprojektowana przez Andy'ego Warhola) |
The Rolling Stones, Sticky Fingers, 1971, (widoczny na okładce zamek można było rozpiąć, a pojawienie się tej okładki wywołało skandal) |
John Lenon, Menlove Ave, 1986 (wydane pośmiertnie przez żonę muzyka Yoko Ono) |
W czerwcu 2016 roku projekty okładek płyt Andy'ego Warhola można było obejrzeć w na wystawie czasowej w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie. Kurator wystawy Piotra Metza przytoczył bardzo ciekawą uwagę na temat tej dziedziny działalności artysty:
Gdyby popatrzeć w kalendarium - pierwsze komercyjne prace Warhola to okładki płytowe, które tworzył praktycznie do końca życia. A po jego śmierci nadal ukazują się okładki z jego grafikami. Jedna z nich specjalnie zaprojektowana przez Warhola dla MTV, ujrzała światło dzienne kiedy artysta już nie żył.
Bibliografia:
99 designs, Alex Bigman, Andy Warhol and commercial illustration, https://99designs.com/blog/creative-inspiration/andy-warhol-commercial-illustrator/
bio., Biography.com Editors, Andy Warhol Biography, http://www.biography.com/people/andy-warhol-9523875
Dangerous Minds, Martin Schneider, Andy Warhol, Children's Book Illustrator, http://dangerousminds.net/comments/andy_warhol_childrens_book_illustrator
Guy Hepner, A la Recherche du Shoe Perdu Portfolio by Andy Warhol, http://guyhepner.com/artist/andy-warhol-art-prints-paintings-for-sale/a-la-recherche-du-shoe-portfolio-by-andy-warhol/
Warholstars.org, Gary Comenas, Andy Warhol: from Nowhere to Up There cont,
http://www.warholstars.org/nowhere/andy_warhol_r21.html
Cosmic-Orgasm, K, Andy Warhol: Love id a Pink Cake, http://cosmic-orgasm.com/andy-warhol-love-pink-cake-popart-boy-book/
Daniela Mišovicová, Andy Warhol Painter, https://suvke.edupage.org/files/oagmisovicova.pdf
Guy Hepner, A la Recherche du Shoe Perdu Portfolio by Andy Warhol, http://guyhepner.com/artist/andy-warhol-art-prints-paintings-for-sale/a-la-recherche-du-shoe-portfolio-by-andy-warhol/
Warholstars.org, Gary Comenas, Andy Warhol: from Nowhere to Up There cont,
http://www.warholstars.org/nowhere/andy_warhol_r21.html
Cosmic-Orgasm, K, Andy Warhol: Love id a Pink Cake, http://cosmic-orgasm.com/andy-warhol-love-pink-cake-popart-boy-book/
Daniela Mišovicová, Andy Warhol Painter, https://suvke.edupage.org/files/oagmisovicova.pdf
MICAK, Iwona Wojnarowicz, Rysunki Andy’ego Warhola dla najmłodszych, https://mocak.pl/iwona-wojnarowicz-rysunki-andy-ego-warhola-dla-najmlodszych
Brain Pickings, Maria Popova, Wild Raspberries: Young Andy Warhol’s Little-Known Vintage Cookbook, https://www.brainpickings.org/2013/11/20/wild-raspberries-andy-warhol-cookbook/
Brain Pickings, Maria Popova, Wild Raspberries: Young Andy Warhol’s Little-Known Vintage Cookbook, https://www.brainpickings.org/2013/11/20/wild-raspberries-andy-warhol-cookbook/
Magazyn sztuki, Dominika, Andy Warhol, http://www.magazynsztuki.pl/andy-warhol/
Psychosonda, Wojtek Szczurowski, Andy Warhol – okładki płyt, http://www.psychosonda.pl/andy-warhol-okladki-plyt/
Dziennik Polski 24, Paweł Gzyl, Słynne okładki Andy'ego Warhola w Ogrodzie sztuki, http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3276544,slynne-okladki-andyego-warhola-w-ogrodzie-sztuki,id,t.html
Dziele.pl, Wystawa ponad 30 okładek płytowych Andy'ego Warhola,
http://dzieje.pl/wystawy/wystawa-ponad-30-okladek-plytowych-andyego-warhola
Dziele.pl, Wystawa ponad 30 okładek płytowych Andy'ego Warhola,
http://dzieje.pl/wystawy/wystawa-ponad-30-okladek-plytowych-andyego-warhola
Wikipedia polska i angielska pod hasłem: Andy Warhol.
Brak komentarzy
Prześlij komentarz