poniedziałek, 2 września 2019

Zawód: Ilustrator | Czy hobby powinno stać się pracą?



Jak zostać grafikiem?
Jak zostać ilustratorem?
Jak utrzymać się z rysunku?

Jeśli zadajesz sobie któreś z tych pytań – dobrze trafiłeś.

Jakiś czas temu na grupie facebookowej „Polscy Ilustratorzy” zapytałam, czy znajdę osoby zainteresowane wiedzą, jak zostać zawodowym ilustratorem. Odzew okazał się spory. To potwierdziło moje rozważania nad tym, czy podobne treści odnajdą swoich odbiorców.

Chciałabym więc spróbować odpowiedzieć na pytania osób, takich, jak Ty. Twórców, którzy marzą, by swoją graficzną pasję zmienić w zawód, ale nie wiedzą, jak postawić w tym kierunku pierwsze kroki.

Dołożę starań, byś pod każdym wpisem znalazł nie tylko wiedzę zaczerpniętą z doświadczenia mojego oraz innych profesjonalistów, ale także pomocne ćwiczenia.



Czy hobby powinno stać się pracą?


Zmień pasję w biznes”, „Kto kocha swoją pracę, ten nie przepracuje ani dnia” podobne hasła przewijają się jak Internet długi i szeroki. W dodatku całkowicie pozbawione głębszej refleksji. Nie zrozum mnie źle, pasjobiznes to piękna sprawa. Ale jeśli wydaje Ci się, że zawód grafika to szkicowanie na serwetce w kawiarni... to radzę Ci pomyśleć raz jeszcze. Wielu wpadło w pułapkę zmiany hobby w zawód i w efekcie znienawidziło swoją pasję. 

Kilka ważnych pytań


W zawody kreatywne częściej wchodzi się z zamiłowania, niż pragmatyzmu. Człowiek zgłębia ukochany temat, a później rzeczy toczą się różnie. Jedni idą na studia, inni są samoukami. Gdy do jednych praca wali drzwiami i oknami, drudzy łamią sobie głowę, jak by tu złapać najdrobniejsze zlecenie.

Znam ludzi po prywatnych liceach plastycznych i po studiach na ASP, którzy nigdy nie wyszli ze strefy hobby. Znam samouków, którzy najpierw stworzyli prężny biznes, a później się dokształcali.

Dlaczego jednym sukces przychodzi łatwo, a drudzy ledwo ciułają na papier i ołówek?
Wrodzone umiejętności biznesowe? Większy talent? Znajomości? No cóż... różnie bywa.
Do tych zagadnień na pewno jeszcze wrócimy, ale w tym momencie chciałabym byś odpowiedział sobie na kilka pytań, które pozwolą nam ustalić kilka podstawowych spraw.


Czym dla Ciebie jest ilustracja/rysunek/grafika (lub twoja dziedzina kreatywna)?


Zastanów się.  
Weź kartkę i długopis, i zapisz to. Ale nie na zasadzie krótkiego sztampowego zdania: "To moja pasja". Odpowiedź wymaga głębszego przemyślenia.

Jeśli Ci to pomoże, możesz spróbować określić stopień Twojego zaangażowania w tę dziedzinę. Na przykład, czy jest ona dla Ciebie:

  • Pasją – najwyższy stopień zaangażowania. Działasz w tej dziedzinie kiedy tylko możesz, fascynuje Cię, zgłębiasz ją, śnisz o niej. Niektórzy twierdzą, że z pasą człowiek się rodzi ­– inni że można ją w sobie wypracować.

  • Hobby – wykonujesz, by się odprężyć. Poświęcasz na to swój czas wolny. Zgłębiasz zagadnienie.

  • Zainteresowanie – ciekawi Cię ten temat. Wykonujesz tę czynność/zgłębiasz zagadnienie od czasu do czasu.


Moja odpowiedź: Grafika jest nierozerwalną częścią mnie samej. Zaczęło się od prostego „lubię rysować”, a skończyło na tym, że nigdy nie przestałam. Nie wyobrażam sobie, bym mogła pracować w inny sposób. Wielokrotnie próbowałam i jedyne, co osiągnęłam to stan permanentnego wyczerpania. Moje życie krąży wokół mojej pracy lub tematów pokrewnych. Idąc ulicą zdarza mi się mówić: „Zieleni tych liści CMYK nie uzyska, trzeba by użyć PANTONE”.

Twoja odpowiedź: ...

A teraz drugie pytanie:

Dlaczego chcesz uczynić z rysowania swój zawód?


I znów nie ograniczaj się do prostego: „Chcę pracować w tym, co kocham”. Okej tutaj sprawa jest trudniejsza, bo to zdanie może rzeczywiście być jedynym powodem. Ale może znajdzie się jeszcze coś? Coś, co jest dla Ciebie ważne, ale nigdy o tym nie myślałeś?

Moja odpowiedź: Tylko tej pracy jestem w stanie poświęcić się całkowicie, a pod koniec dnia i tak mieć energię. Tylko ona sprawia, że jestem szczęśliwa zawodowo. Poza tym zawsze chciałam być częścią procesu tworzenia i być dumna z efektów. No i nie mogłam znieść tych wszystkich szpetnych reklam! Chciałam coś z tym zrobić.  

Twoja odpowiedź: …

Teraz zastanówmy się, czym różni się hobby (bądź pasja) od pracy zarobkowej. Wydaje się to oczywiste prawda? Ale mimo to porównajmy obie formy.

Hobby
Praca
Wykonuję kiedy chcę/kiedy mam wenę. Wykonuję kiedy muszę. Często niezależnie od weny, często po godzinach i gdy mam już dość.
Robię to co chcę. Robię co chcę lub to co zlecą klienci – zależnie od okoliczności.
Robię to jak chcę. Zależne od klienta i ustaleń. Czasem robię coś tak, jakbym sama nie zrobiła.
Robię w czasie jaki mi pasuje. Robię, kiedy muszę, w ustalonym terminie.
Brak przychodów. Zarobek.
Wykonuję dla przyjemności. Czasem lub często wykonuję konkretne zlecenie, bo muszę.

Jeśli oprócz wymarzonego zawodu, chciałbyś pracować na własny rachunek, musisz wziąć pod uwagę szereg związanych z tym zadań – także tych, nie związanych bezpośrednio z pracą twórczą – sprawy administracyjne, prawne, reklama i promocja, poszukiwanie klientów, kontakty z klientami.

Okej wygląda to teraz nieco pesymistycznie, ale jest nam to potrzebne byś mógł odpowiedzieć sobie na trzecie pytanie:

Czy jesteś gotowy zamienić hobby na pracę?


Wahasz się? Jeśli tak, to nic nie szkodzi. Może nie jesteś jeszcze gotowy na ten krok, a może czasami hobby, powinno pozostać po prostu... hobby.

Jeśli twoja odpowiedź to zdecydowane „TAK” – bardzo się cieszę i liczę na to, że staniesz się regularnym czytelnikiem tej serii, która – mam nadzieję – choć w małej części umożliwi Ci rozpoczęcie pracy w wymarzonym zawodzie.



Mało informacji? Obejrzyj także LIVE (link) uzupełniający materiał. 




By być na bieżąco zapisz się na subskrypcję bloga. 


Zapraszam Cię także do mojej facebookowej grupy


Grupa | Grafika-ilustracja: wsparcie i rozwój zawodowy


gdzie publikowane będą materiały uzupełniające wiedzę przekazywaną na blogu - live'y, dyskusje, ćwiczenia i inne.


Brak komentarzy

Prześlij komentarz

TOP