środa, 9 października 2019

Zawód: ilustrator | Jak wypracować własny styl? cz2.



– Widzieliśmy pani prace i bardzo się nam spodobały! Chcielibyśmy zaangażować panią do naszego nowego projektu.– Bardzo mi miło i chętnie zapoznam się ze szczegółami zlecenia.
– Super! Chcielibyśmy, by wpasowała się pani w styl z załącznika...
Pocieszę Cię – to ostatnie zdanie słyszę coraz rzadziej.


W poprzednim artykule pisałam o poznawaniu swoich mocnych i słabych stron na drodze kreowania własnego stylu. Jednak nawet posiadając tę wiedzę, możesz dalej mieć problem, by przekuć ją w coś namacalnego. Tak było ze mną. Postanowiłam więc podejść do tematu nieco inaczej. Zastanowiłam się na potrzeby jakich projektów będę pracować i w ten sposób postanowiłam narzucić sobie kierunek.


Pytanie: Przy jakich projektach chcesz pracować?

Przy okazji tego pytania pamiętaj, by zastanowić się, czy są też takie zlecenia, przy których nie chcesz działać. Nie traktuj jednak swoich odpowiedzi, jako decyzji ostatecznej. To że obecnie nie chcesz przy czymś pracować lub czujesz, że brak Ci kompetencji, nie oznacza że sytuacja się nie zmieni.

Jeśli nie masz konkretnych wymagań i liczy się samo rysowanie, spróbuj odpowiedzieć sobie:


Na potrzeby jakich projektów mam możliwość tworzyć?


Wystarczyło zaledwie kilka historii, jak z początku tego wpisu, bym bardzo szybko uznała oczywiście, że absolutnie MUSZĘ wymyślić dwa style, którymi będę w przyszłości reklamować swoje usługi. Style, które będę dopracowywać w trakcie pracy, ale też, które dobrze wpiszą się w moje umiejętności i gusta.



Presja okazała się skuteczna. Oba style, choć ewoluowały, od tamtego momentu zostały ze mną do teraz, zachowując swój pierwotny zamysł.



Poniżej przedstawiam Ci skróconą analizę kreowania mojego stylu II komiksowo-relistycznego, który jest obecnie moim flagowym stylem.


Analiza kreowania stylu




Pytanie: Do jakiego typu projektów mam (najłatwiejszy) dostęp?
Odpowiedź: Do projektów książek oraz reklamy internetowej. Coraz więcej autorów decyduje się na wydanie publikacji metodą self-publishingu, a także coraz więcej biznesów kreuje swoje marki w social mediach. Te natomiast wymagają tworzenia angażujących społeczność treści. Coraz popularniejsze stają się rysunki satyryczne publikowane w tematyce, którą zajmuje się dana marka. Obie grupy klientów działają na różnych grupach facebookowych, do których mam łatwy dostęp.

Pytanie: Które z tych projektów mnie kręcą?
Odpowiedź:
a) Ilustracja publikacji dla młodzieży i dorosłych (nie dla dzieci). Głównie przedstawienia ludzi (ale nie portrety).
b) Projekty dla kobiecego biznesu online. Głównie przedstawienia ludzi (ale nie portrety).

Pytanie: Jakie są wymagania tych projektów?
Odpowiedź: Lekki, zabawny ale i elegancki styl minimalistyczny. Raczej kobiecy. Nie abstrakcyjny. Dobrze widziany jest humorystyczny tekst.

Pytanie: Czy wśród tych projektów znajduje się przestrzeń, w której się sprawdzę?
Odpowiedź: Tak!
a) Mogłam zrezygnować z męczącego mnie, skrupulatnego wypełniania kolorem na rzecz prostych nie przytłaczających barwnych plam.
b) Wśród popularnych projektów dominowała duża komiksowość, więc z moją skłonnością do realizmu mogłam wnieść coś nowego.
c) Mój realizm nie był perfekcyjny. Do teraz mam problem z proporcjami, ale to nadawało tylko moim rysunkom dowcipnego wyrazu.

Powyższa analiza jest oczywiście pewnym skrótem. Dochodzenie do wniosków zajęło mi trochę czasu i dużo analizy tego, co potencjalnie może się sprzedać. Na co jest zapotrzebowanie i co się podoba. 

Myśl kompleksowo – dostrzegaj możliwości!


Ważne, by w procesie kreacji własnego stylu brać pod uwagę wszystkie istotne zagadnienia. Tak więc podsumowując, zanalizuj następujące zagadnienia:
  • W czym jestem dobry/w czym nie jestem dobry?
  • Co lubię/Czego nie lubię?
  • Gdzie chcę pracować/Gdzie nie chcę?
  • Przy czym mam dostęp pracować/Przy czym nie?

Na koniec chciałabym zwrócić Twoją uwagę na drugi człon ostatniego punktu. Jeśli jakiś typ projektów jest dla Ciebie atrakcyjny, ale nie masz do niego dostępu, zastanów się dlaczego tak jest i można ten stan zmienić (teraz lub w perspektywie czasu).


Przykład: Zawsze marzyłeś, by być concept artystą. Robisz więc research wymagań, jakie stawiają przed Tobą te projekty i bierzesz poprawkę na swoje mocne i słabe strony.

Okazuje się, że Twoje predyspozycje rozmijają się z wymaganiami obranych projektów, bo Twoje rysunki są raczej komiksowe i zabawne, niż realistyczne i skomplikowane. 

Raz jeszcze przyglądasz się wybranej grupie projektów i stwierdzasz, że świetnie sprawdziłbyś się w projektach zabawnych gier na urządzenia mobilne lub grach o tematyce humorystycznej. A takie projekty przecież także potrzebują concept artu. Koniec końców znalazła się droga wyjścia z przegranej sytuacji.


Droga do kreowania swojego stylu może być wyboista. Ale nie bój się eksperymentować. Może i potkniesz się wiele razy, ale wiesz... nie ryzykuje tylko ten, kto nic nie robi.

By być na bieżąco zapisz się na subskrypcję bloga. 




Zapraszam Cię także do mojej facebookowej grupy

Grupa | Grafika-ilustracja: wsparcie i rozwój zawodowy


gdzie publikowane będą materiały uzupełniające wiedzę przekazywaną na blogu - live'y, dyskusje, ćwiczenia i inne.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

TOP