Trendy w modzie przychodzą i odchodzą wraz z sezonem,
dlatego łatwo jest powiedzieć: Wiosną na
topie były neonowe kolory, a jesienią będą brokaty.
Trendy w projektowaniu rozwijają się powoli, by pewnego dnia
człowiek obudził się i pomyślał:
Hej wszędzie to widzę, kiedy to weszło?
Hej wszędzie to widzę, kiedy to weszło?
Pamiętam jak zabierałam się za pisanie pracy dyplomowej o
ilustracji w książkach dla dzieci i młodzieży, dzieląc ją na
„artystyczną/ambitną” i „fast foodową”. Nieźle wkopałam się w temat, którym w
Polsce przez lata niespecjalnie się interesowano. Musiałam korzystać z
publikacji z lat 50. i 70. oraz zagranicznej literatury, by jakoś wybrnąć.
Umiejętność wyszukiwania drobnych informacji w różnych źródłach i łączenie ich
w całość, niewątpliwie się tutaj przydała. Obecnie wydawnictwa oferujące dobrą
literaturę dziecięcą przeżywają rozkwit, a od tamtego momentu minęły trzy lata.
Kiedyś zastanawiałam się jak to możliwe, że ludzie z różnych
branży potrafią mniej więcej przewidzieć nadchodzące tendencje. Po roku
intensywnej pracy nad rozwijaniem własnej działalności, odpowiedź nasunęła się
sama (głupia byłam, że wcześniej na to nie wpadłam) —
Czytając magazyny, blogi i strony związane z moim zawodem,
jeżdżąc na różne spotkania, konferencje i targi, nie mogłam nie zwrócić uwagi
na to w którą stronę zaczyna wiać wiatr.
Poniżej lista trendów, które rozwijają się od jakiego czasu
i rozwijać będą w nadchodzącym czasie.
- Ścieranie się technik tradycyjnych i cyfrowych
Styl retro jest ogólnie szerzącą się tendencją. Zawsze gdy
pojawia się jeden dominujący trend, w niedługim czasie powstaje mu przeciwny. W
dobie niemal całkowitej cyfryzacji, wydawać by się mogło, że techniki
tradycyjne odejdą do lamusa. Ale gdzie tam. Wielu artystów powróciło do
ołówków, kredek, farb i tuszy. Techniki cyfrowe i analogowe cały czas ścierają
się ze sobą. Istnieją obok siebie lub się łączą, by stworzyć ciekawe hybrydy.
Niektórzy projektanci i artyści nawet jeśli używają technik cyfrowych, kierują
swoje działania tak, by uzyskać wyraźny efekt „vintage”.
- Piel art.
Jako następstwo punku nr. 1 Wykorzystanie tej stylistyki
najłatwiej zaobserwować na przykładzie gier komputerowych.
- Papier i druk
Kolejne pociągniecie tematu z punktu 1. Wydawać by się
mogło, że w dobie tabletów i czytników e-booków, lasy wreszcie będą bezpieczne,
a drukarze stracą pracę, ale nic bardziej mylnego. Papier i druk znów pną się w
górę. Co rusz spotykamy się z nowymi pomysłami na uszlachetnienie papieru oraz wykorzystaniem
zarówno nowych, jak i dobrze znanych technik drukarskich.
- Typografia i kaligrafia
Przez jakiś czas, tekst był jedynie towarzyszem obrazu —
Teraz sam znajduje się na świeczniku. Projektanci wykorzystują różnorakie fonty
(raz proste, raz fantazyjne) i dziwne sposoby łamania tekstu, dla uzyskania
ciekawych efektów A w minionym roku wyraźne zainteresowali się kaligrafią.
- Ilustracja
Nie ma się co dziwić. Wraz z rozwojem literatury dziecięcej oraz
dużą popularnością gier planszowych, w Polsce musi wzrosnąć popyt na
ilustrację. Coraz częściej widzę też, że kolejne magazyny decydują się
urozmaicać swoje artykuły pracami różnych ilustratorów. Choć w branży
reklamowej rysunek wciąż nie jest zbyt popularny, liczę że będzie się to szybko
zmieniać.
- Animacja
Animacja 3D powoli przejada się już widzom, a remedium na
to, może być hybryda animacji 3D i 2D. Ale zagadnienie to nie tyczy się
wyłącznie filmów. Mówiąc o animacji mam też na myśli wykorzystaniu jej w celach
kreowania marki, jako medium nadające dynamiczność. Animacja ma również
rozwijać się i dojrzeć na stronach internetowych oraz w mediach
społecznościowych. Będąc jeszcze na studiach, słyszałam o coraz większym
popycie na animowane infografiki. Minęła era flasha, ale nastała HTML5 i JS.
- Umiar
Dokładnie tak. Po chaotycznym postmodernizmie i kiczu,
nastąpiły czasy minimalizmu, ale i ten nie stoi w miejscu. Powiedziałabym
raczej, że rozwija się umiar, bo nawet jeśli projektanci i artyści wykorzystują
jaskrawe barwy, różnorodne wzory, czy miks stylów, to czuć w nich właśnie
umiar.
- Doświadczenie użytkownika (User Experience)
Dla mnie jest to zagadnienie nowe. Oznacza całkowitą
satysfakcję, jaką użytkownik czerpie z interakcji z produktem lub systemem.
Przyjemne doświadczenie przysporzy zadowolonych klientów. Frustrujące sprawi,
że klient nie skorzysta więcej z tej usługi, jak podaje portal
Fadux. Bo współcześnie tworząc jakiś produkt, pierwszą
rzeczą o jakiej trzeba pomyśleć, jest to, jak odbierze ją klient.
Lista jest bardzo ogólna. Poniżej zapraszam zainteresowanych
do zapoznania się z bardziej szczegółowymi artykułami na ten temat. Zwłaszcza
polecam zapoznać się ze stroną Trendlist, na której, zgodnie z tytułem,
znajdziemy listy trendów w projektowaniu na przestrzeni ostatnich lat
podzieloną na kategorie, państwa i studia.
Linki, które rozwiną temat:
Trendy w projektowaniu na 2016:
Trendlista w projektowaniu z podziałem na kategorie, państwa
i studia:
UX:
Brak komentarzy
Prześlij komentarz