poniedziałek, 1 lutego 2016

Trendy w projektowaniu na 2016 i trochę dalej



Trendy w modzie przychodzą i odchodzą wraz z sezonem, dlatego łatwo jest powiedzieć: Wiosną na topie były neonowe kolory, a jesienią będą brokaty.
Trendy w projektowaniu rozwijają się powoli, by pewnego dnia człowiek obudził się i pomyślał:
Hej wszędzie to widzę, kiedy to weszło?

Pamiętam jak zabierałam się za pisanie pracy dyplomowej o ilustracji w książkach dla dzieci i młodzieży, dzieląc ją na „artystyczną/ambitną” i „fast foodową”. Nieźle wkopałam się w temat, którym w Polsce przez lata niespecjalnie się interesowano. Musiałam korzystać z publikacji z lat 50. i 70. oraz zagranicznej literatury, by jakoś wybrnąć. Umiejętność wyszukiwania drobnych informacji w różnych źródłach i łączenie ich w całość, niewątpliwie się tutaj przydała. Obecnie wydawnictwa oferujące dobrą literaturę dziecięcą przeżywają rozkwit, a od tamtego momentu minęły trzy lata.


Kiedyś zastanawiałam się jak to możliwe, że ludzie z różnych branży potrafią mniej więcej przewidzieć nadchodzące tendencje. Po roku intensywnej pracy nad rozwijaniem własnej działalności, odpowiedź nasunęła się sama (głupia byłam, że wcześniej na to nie wpadłam) —
Czytając magazyny, blogi i strony związane z moim zawodem, jeżdżąc na różne spotkania, konferencje i targi, nie mogłam nie zwrócić uwagi na to w którą stronę zaczyna wiać wiatr.

Poniżej lista trendów, które rozwijają się od jakiego czasu i rozwijać będą w nadchodzącym czasie.

  1. Ścieranie się technik tradycyjnych i cyfrowych
Styl retro jest ogólnie szerzącą się tendencją. Zawsze gdy pojawia się jeden dominujący trend, w niedługim czasie powstaje mu przeciwny. W dobie niemal całkowitej cyfryzacji, wydawać by się mogło, że techniki tradycyjne odejdą do lamusa. Ale gdzie tam. Wielu artystów powróciło do ołówków, kredek, farb i tuszy. Techniki cyfrowe i analogowe cały czas ścierają się ze sobą. Istnieją obok siebie lub się łączą, by stworzyć ciekawe hybrydy. Niektórzy projektanci i artyści nawet jeśli używają technik cyfrowych, kierują swoje działania tak, by uzyskać wyraźny efekt „vintage”.

  1. Piel art.
Jako następstwo punku nr. 1 Wykorzystanie tej stylistyki najłatwiej zaobserwować na przykładzie gier komputerowych.

  1. Papier i druk
Kolejne pociągniecie tematu z punktu 1. Wydawać by się mogło, że w dobie tabletów i czytników e-booków, lasy wreszcie będą bezpieczne, a drukarze stracą pracę, ale nic bardziej mylnego. Papier i druk znów pną się w górę. Co rusz spotykamy się z nowymi pomysłami na uszlachetnienie papieru oraz wykorzystaniem zarówno nowych, jak i dobrze znanych technik drukarskich.

  1. Typografia i kaligrafia
Przez jakiś czas, tekst był jedynie towarzyszem obrazu — Teraz sam znajduje się na świeczniku. Projektanci wykorzystują różnorakie fonty (raz proste, raz fantazyjne) i dziwne sposoby łamania tekstu, dla uzyskania ciekawych efektów A w minionym roku wyraźne zainteresowali się kaligrafią.

  1. Ilustracja
Nie ma się co dziwić. Wraz z rozwojem literatury dziecięcej oraz dużą popularnością gier planszowych, w Polsce musi wzrosnąć popyt na ilustrację. Coraz częściej widzę też, że kolejne magazyny decydują się urozmaicać swoje artykuły pracami różnych ilustratorów. Choć w branży reklamowej rysunek wciąż nie jest zbyt popularny, liczę że będzie się to szybko zmieniać.

  1. Animacja
Animacja 3D powoli przejada się już widzom, a remedium na to, może być hybryda animacji 3D i 2D. Ale zagadnienie to nie tyczy się wyłącznie filmów. Mówiąc o animacji mam też na myśli wykorzystaniu jej w celach kreowania marki, jako medium nadające dynamiczność. Animacja ma również rozwijać się i dojrzeć na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Będąc jeszcze na studiach, słyszałam o coraz większym popycie na animowane infografiki. Minęła era flasha, ale nastała HTML5 i JS.

  1. Umiar
Dokładnie tak. Po chaotycznym postmodernizmie i kiczu, nastąpiły czasy minimalizmu, ale i ten nie stoi w miejscu. Powiedziałabym raczej, że rozwija się umiar, bo nawet jeśli projektanci i artyści wykorzystują jaskrawe barwy, różnorodne wzory, czy miks stylów, to czuć w nich właśnie umiar.

  1. Doświadczenie użytkownika (User Experience)
Dla mnie jest to zagadnienie nowe. Oznacza całkowitą satysfakcję, jaką użytkownik czerpie z interakcji z produktem lub systemem. Przyjemne doświadczenie przysporzy zadowolonych klientów. Frustrujące sprawi, że klient nie skorzysta więcej z tej usługi, jak podaje portal
Fadux. Bo współcześnie tworząc jakiś produkt, pierwszą rzeczą o jakiej trzeba pomyśleć, jest to, jak odbierze ją klient.

Lista jest bardzo ogólna. Poniżej zapraszam zainteresowanych do zapoznania się z bardziej szczegółowymi artykułami na ten temat. Zwłaszcza polecam zapoznać się ze stroną Trendlist, na której, zgodnie z tytułem, znajdziemy listy trendów w projektowaniu na przestrzeni ostatnich lat podzieloną na kategorie, państwa i studia.

Linki, które rozwiną temat:

Trendy w projektowaniu na 2016:

Trendlista w projektowaniu z podziałem na kategorie, państwa i studia:

UX:


Brak komentarzy

Prześlij komentarz

TOP